מהו זיכרון עתידי? ואיך הוא קשור לחנה זלדה והלביבות

מדוע חנה זלדה לא מצליחה להכין לביבות לרבי קלמן?

בפוסט חגיגי זה אנסה להסביר מדוע חנה זלדה לא מצליחה להכין לביבות לרבי קלמן?  לצורך כך נזכר רגע בכמה קטעים מתוך השיר  מַעֲשֶׂה בִּלְבִיבוֹת (מילים: חנה פרנקל, תלמה אליגון)

אם נצא מתוך נקודת הנחה שלחנה זלדה כוונות טובות והיא באמת רוצה להכין לביבות לרבי קלמן -נראה שהיא לוקה ביכולת תכנון או באופן מדויק יותר, בקושי בזיכרון עתידי. היא שולחת את רבי קלמן למכולת לקנות קמח… ואז נזכרה שגם חסר שמן… ואז נזכרה שגם בעצם אין סוכר…  (האם זו סיטואציה שמוכרת למי מכם?)

הוֹי רַבִּי קַלְמָן, אִישִׁי הַיָּקָר
אֶצְלִי בַּמִּטְבָּח קֶמַח לֹא נִשְׁאַר
בַּעֲלִי הַיָּקָר וְאֵיךְ זֶה אוּכַל
לְהָכִין לְבִיבָה בְּלִי קֶמַח בִּכְלָל?

—–

הוֹי רַבִּי קַלְמָן אִישִׁי הַיָּקָר
אֶצְלִי בַּמִּטְבָּח לא נִשְׁאַר סֻכָּר
בַּעֲלִי הַיָּקָר, וְאֵיךְ זֶה אֶפְשָׁר
לְהָכִין לְבִיבָה בְּלִי טִפַּת סֻכָּר?

תכנון היא יכולת ניהולית (executive function) שמאפשרת לנו לתכנן את צעדינו החל מהטווח הקרוב ועד לטווח בינוני ורחוק. המילה תכנון כוללת בתוכה יכולות ותפקודים רבים, כגון יכולת לאסוף נתונים, לערוך סדרי עדיפויות, להציב יעדים וגם מודעות עצמית. בצד זאת, היכולת הנוירולוגית העומדת בבסיס התכנון נקראת זיכרון עתידי (פרוספקטיבי).

מהו זיכרון עתידי (פרוספקטיבי)?

זיכרון העתיד הוא היכולת להזכר לזכור, כלומר מה צריך לעשות בעתיד (בעוד רגע, שעה, יום, שנה…)

כולנו מכירים את זיכרון העבר, חלקנו מכירים את המונח מערכת זיכרון לטווח קצר או  זיכרון עבודה  אבל מעטים מאתנו מכירים את המונח "זיכרון עתידי"  שלמעשה מנהל את חיינו לא פחות משתי המערכות הקודמות.

זיכרון עתידי הנה יכולת נוירולוגית של האונה הפרונטאלית. היא כוללת כל מחשבה על פעילות עתידית (לסדר שולחן, לעבור מהמטבח לסלון, לצאת ליום עבודה ועוד ועוד).

מה נדרש לצורך הפעלת זיכרון עתידי?

א. כוונה לפעולה

ב. יכולת עריכת תסריט עתידי (mental time travel)  

ג. פיענוח הפעולה (פירוק הפעולה לחלקים רציפים)

אם נחזור לחנה זלדה ונצא מתוך הנחה שהיתה לה כוונה להכין לביבות, יתכן והיא לוקה בזיכרון העתיד שלא מאפשר לה לתכנן כמה צעדים קדימה: קשה לה לערוך תסריט עתידי של פעולת הכנת הלביבות ויותר מכך, לחלק את הפעולה המורכבת (עבורה) של הכנת לביבות למספר חלקים רציפים. לכן בכל פעם היא מוצאת את עצמה עומדת בפני בעיה חדשה של חוסר במצרך מזון כזה או אחר.  ואולי תשאלו לא היתה לה כוונה? זה גם יכול להיות הסבר לסיבת השכחה של המצרכים. גם במקרה זה היה קושי בניהול זיכרון העתידי שלה.

ובמציאות:  אנשים רבים מתקשים בניהול של פעולות עתידיות בגלל קושי בזיכרון עתידי ולכן הם יוצאים מהבית ללא מפתחות/טלפון/ דרכון (בדרכם לשדה התעופה) בקיצור…שוכחים חלק מהדברים שעליהם לקחת אתם ליום הלימודים, או ליום העבודה (או ליום משולב של לימודים ועבודה).

היכולת להבין את המניע/הגורם לקושי ב"שכחה" חשוב מאוד לצורך היכולת לטפל בזה, באמצעות אסטרטגיות מגוונות הכוללות, בין היתר, יכולת להבין את המקור לקושי, מבין שלושת השלבים הרשומים למעלה, שימוש ביישומים טכנולוגיים שמסייעים לנו לזכור להזכר ועוד.

על אסטרטגיות להתמודדות עם קושי בזיכרון עתידי  אפרט בפוסט המשך.