סרטון הדרכה ליצירה באפליקציית toontastic -כולל כיתוביות בעברית ללקויות שמיעה וחרשים ,
אשר נוצר ע"י נוי אבו, עדן בן אליהו, סתיו עיני- סטודנטיות במחלקה לחינוך מיוחד, סמינר הקיבוצים

מהי מוטיבציה או הנעה ללמידה?

המילה מוטיבציה או הנעה הנן מילים שאנו מרבים להשתמש בהן בהקשרים שונים, אך בעיקר כשמדובר על למידה. אולם כמי שחקרה מונח זה, אין ספק שמדובר במונח מורכב ולאו דוקא אינטואיטיבי. איך הייתם מגדירים מוטיבציה? מניחה שאתם לא עושים זאת בקלות…

אני מעדיפה את המונח "מעורבות והשתתפות" -אלו אינם מונחים שמחליפים או זהים למוטיבציה אבל בדרך כלל הם מתארים את ההתנהגות שאנו מתכוונים אליה כשאנו מתארים ילד/ה שיש לו, או שאין לו "מוטיבציה".

מה יכול להניע ילדים להיות מעורבים ומשתתפים בלמידה? אין ספק שהיכולת לאפשר להם ליצור תוצר דינמי, מהנה, תוך שימוש בחוש הומור, יאפשר להם להיות משתתפים ומעורבים ביצירה, כלומר… בלמידה.

מה היתרון של בניית תוצר דינמי כמו סרטון קומיקס ?

  • ראשית, תכנון. על מנת לאפשר לילדים ליצור באופן מושכל אנו צריכים לאמן אותם לתכנן.
  • תכנון דורש יכולת של עריכת רצף פעולות-כלומר מאפשר אימון של מערכת זיכרון העבודה.
  • תוך כדי כך אנו מאפשרים גם לילדים להבין יותר לעומק את התכנים עבורם הם מתכננים ויוצרים את הסרטון.
  • תכנון סרטון קומיקס מערב רגש של הנאה היוצר חווית למידה רגשית שמאפשרת להטמיע ולזכור טוב יותר את החומר שעבורו הם יצרו את הסרטון.
    בנוסף לכל אלו, חשוב לציין את העובדה כי יצירה של סרטונים מאפשרת לתלמידים המתקשים בכתיבה, לעקוף את קשיי הלמידה ולהביע את יכולתם וידיעותיהם באמצעות יצירת הסרטון.

הנה דבריהן של  נוי אבו, עדן בן אליהו, סתיו עיני הלומדות במחלקה לחינוך מיוחד, בסמינר הקיבוצים
בנוגע להערכתן את האפליקציה:

אפליקציית toontastic
אפליקציה לבניית סרטונים באמצעותה ניתן להציג סיפורים קצרים, ארוכים, דוחות מעבדה וכל רעיון נוסף שתחשבו עליו.

כברירת מחדל הסיפורים נחלקים ל 3-5 חלקים, אך ניתן להוסיף חלקים נוספים. החיתוך מסייע לתלמידים להיות ממוקדים בכל חלק, להשיג את המטרה בכל סצנה ומבהיר להם מה עליהם להקליט בכל חלק.

התלמידים יכולים לבחור סביבה עבור האנימציה שלהם, דמויות שונות. בנוסף, יכולים לצייר סביבה או דמות באמצעות פלטת צבעים רחבה.

לאחר בחירת הסביבה והדמויות התלמידים עוברים להקליט את הסצנות.

האפליקציה חינמית, ידידותית למשתמש ומהנה. כמו כן, ניתנת הורדה גם בגרסת האנדרואיד וגם בגרסת הios.

האפליקציה מותאמת לאוכלוסיות שונות:

  • מיומנות תקשורת – התלמידים יכולים לבטא את עצמם דרך האפליקציה.
  • מיומנות כתיבה – אין צורך להקליד כדי לבטא את דבריך, אלא לומר בקול.
  • מיומנות קריאה – לכל אייקון יש תמונה המאפשרת למשתמש להבין את הפונקציות בה ללא צורך בהבנת השפה או קריאת הפונקציות.
  • אתחול משימות – מהווה דרך מצוינת לפתיחת שיעור ובכך עשויה להוביל את התלמידים להירתמות מלאה מצדם.

נציין כי האפליקציה עובדת במצב לא מקוון וקל מאוד לייצא את הסרטון לגלריה במכשיר. לצד היתרונות הנפלאים, ישנם שני חסרונות בהם צפינו: הכתיבה בעברית היא בסדר הפוך ולא ניתן להוסיף כתוביות באפליקציה (מה שמהווה מגבלה לתלמידים עם לקות שמיעה).

הנה קישור לאתר האפליקציה
https://toontastic.withgoogle.com/

וגם להורדתה באנדרואיד https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.toontastic&utm_source=tips&utm_medium=website&utm_campaign=questions&rdid=com.google.toontastic&pli=1