ד"ר בטי שרייבר

סרטון דרוש עובד עם הפרעת קשב-ד"ר בטי שרייבר

אתם מזמנים לראיון מועמד עם מסמך קורות חיים מרשים. המועמד יושב מולכם ומספר על הכישורים שלו. כאשר אתם עומדים לסיים את הראיון הוא מוסיף: "אגב, יש לי הפרעת קשב"…
יש להניח כי בעקבות המידע שנוסף, תשקלו שוב באם להעסיק אותו אך הסבירות הגבוהה יותר תהיה שלא תתקל במצב כזה כי באחוז כמעט מוחלט מהמקרים אנשים שמאותרים עם הפרעת קשב, לא יספרו זאת בראיון עבודה.
במהלך תקופת הלימודים, תלמידים המאובחנים עם הפרעת קשב זכאים להתאמות, כך גם באקדמיה ואפילו בצבא. אולם ברגע שאדם עם הפרעת קשב, נכנס בדלת עולם התעסוקה, הנושא כביכול הופך ל"לא רלוונטי". כולנו מצפים שהפרעת הקשב תעלם וכי "הפוטנציאל" יקבל תפנית… ויתממש.
בעלי הפרעת קשב או בעלי אנרגיות מרובות?
הפרעת קשב הנו מונח הנצבע בדרך כלל באור שלילי. רבים מהאנשים זוכרים מתקופת בית הספר את "הליצן של הכיתה" שהפריע למהלך השיעור והצחיק את כולם, שהישגיו בלימודים לא היו גבוהים ובכיתה וגם באספת ההורים המורה היתה מציינת חבל, אם היית רוצה היית יכול".
באם אותו בן/בת כיתה שלא סיימו יחד אתכם את בחינות הבגרות בתיכון, היו מגיעים אליכם לראיון עבודה (לאחר שסיימו את התואר הראשון) האם הייתם שוקלים לקבלו כעובד אצלכם? סביר להניח שהייתם חוששים. הייתם חושבים שההפרעה תפריע להם במהלך עבודתם.
כמי שחוקרת את תחום מבוגרים עם הפרעת קשב, ומלווה שנים רבות סטודנטים ובוגרים עם הפרעת קשב, אני מבקשת להחליף את שם התופעה מבעלי הפרעת קשב לבעלי אנרגיות מרובות או לאנשים רב-משימתיים (מולטי-טסקינג).
בעלי אנרגיות מרובות
הפרעת קשב היא מגוונת ובעלת פנים רבות: בתקופת הלימודים, ילד או בוגר המאובחן עם "ההפרעה" מרגיש נחיתות בולטת על פני עמיתיו לספסל הלימודים, כי בעלי האנרגיות המרובות יתקשו לשבת בכיתה לאורך זמן, להתמקד בגירוי אחד במהלך השיעור (המורה/המרצה), או להתמיד בהקשבה לאורך השיעור בעיקר באם נושא השיעור אינו מעניין. לכן לצערי, רבים מהם נרתעים מלהתחיל תהליך הרשמה לאקדמיה ולא מנסים לעבור את מסכת הפסיכומטרי. אלו שכבר נאבקו להתקבל ללימודים, יתכן שיתקשו לסיימם, אם לא יהיה גוף באקדמיה שיוכל ללוות אותם ולתת להם את התמיכה הראויה בלמידה ובמבחנים.
ניהול כשרונות בארגון Talent management
האם אתם מכירים את הדמויות הבאות? ג'ון קנדי, סטיב ג'ובס, וולט דיסני, ג'ון רוקפלר, ג'ורג' בוש (האב והבן) ? מה המשותף להם?
נכון, הפרעת קשב
הרשימה של אמנים, אתלטים, אנשי עסקים ומנהיגים מובילים-ארוכה http://www.adhd-support.org.uk/famous.htm)
את הידע שיש לנו על בעלי הפרעת קשב בספסל הלימודים, אנו משליכים בדרך כלל, שלא בצדק, על עולם העבודה. אולם יש להניח כי לפחות 5% ממשרות העובדים או המנהלים הם אנשים עם הפרעת קשב. בדרך כלל אנשי מצליחים, נמרצים, עם אנרגיות מרובות היודעים לפצל את הקשב שלהם בין גירויים רבים ולנהל משימות באופן בו זמני. הם מאופיינים בידע רב בתחומים ספציפיים המעניינים אותם, הם מאופיינים בחשיבה מסועפת, בחשיבה מחוץ לקופסה ורבים מהם מאופיינים בחוש הומור משובח וגם תמצאו אצלם זיק של חיוניות בעיניים.
בצד היכולות הגבוהות ויוצאות הדופן לא ניתן להתעלם מ"ההפרעה " שתופיע בדרך כלל במשימות משעממות, לא מאתגרות וסיזיפיות כמו: הפקת דוח חדשי (מכירות וכדומה לזה), קריאת מאמר מקצועי לא מעניין, אך כנראה חשוב, ישיבה ממושכת במשרד והקשבה לאורך זמן בישיבות ממושכות. יש גם שיתקשו להגיע לעבודה בשעות הבוקר או יתקשו לארגן בכוחות עצמם את לוחות הזמנים שלהם באופן יעיל.
הקשיים האלו ניתנים לעקיפה באופן פשוט יחסית אך דרושה מודעות, הבנה וחשיבה יצירתית. אפשר לקרא לזה התאמות ואפשר גם לראות זאת כמו דרך לנתב את דרכו של כל עובד בחברה כך שניתן יהיה להפיק ממנו את המיטב- עד לאפשרות של עובד/ת או מנהל/ת מצטיינ/ת.
שינוי מחשבתי קטן במודעות יאפשר למנף את הכשרונות בארגון: לאתר את אותם עובדים שעונים על המאפיינים שהוזכרו ולהבליט את הכישורים הייחודיים שלהם- אתור והעצמת עובדים אלו יאפשר להעלות את התפוקה של הארגון.
אנשים לא שגרתיים ופורצי גבולות- הם אלו ששינו את דפי ההיסטוריה שלנו וחלקם הלא מבוטל התגלו כבעלי הפרעת קשב.
באם אתם מעונינים במקום עבודתכם בתכונות ייחודיות אצל העובד שלכם, אתם מוזמנים לפרסם מודעה "דרוש עובד…רצוי עם הפרעת קשב" וזאת בתנאי שהמשרה שאתם מציעים לו אינה דורשת להתמקד בגירוי חדגוני רב שעות היום, אלא בעבודה מגוונת ולא שגרתית, הדורשת יכולת רגישות גבוהה לפרטים ולניואנסים, יכולת ניתוח מצבים גבוהה, יציאה מחוץ למשרד לפגישות עבודה או מכירה וחשיבה יצירתית.