חלק א': מחשבות על אבחונים

  • האם יש צורך לערוך אבחון לילד/ה?

  • מתי רצוי לערוך אבחון ?

  • איזה סוג של אבחון עלי לעשות?

  • איך אוכל להבחין בין האבחונים?

  • אם יש כבר אבחון, מה עלי לעשות אתו?

  • מי קורא באמת את האבחון ומה המשמעות שניתן להפיק ממנו?

סדרת הפוסטים בנושא אבחונים תענה על שאלות אלו ועוד רבות נוספות.

 הורים  פונים אלי בשאלות רבות המעידות על מצוקה ובלבול רב בנוגע למטרת האבחון, יעילותו, סוגי האבחון הקימים וההבדלים ביניהם.

נושא האבחונים הנו נושא סבוך עבור ההורים. הם נשלחים לערוך אבחון אך לעיתים הם אינם יודעים מה מטרת האבחון ומה עליהם לעשות אתו. לאחר שהוציאו כסף וזמן לא מבוטלים והאבחון בידם, הם אינם יודעים מה  המשמעות של המסמך שיש בידיהם?

במקביל המורים ששולחים לאבחון, לא הוכשרו להבין מה כתוב באבחון. ברב המכריע של המקרים המורים עשו את תפקידם (החשוב) בכך שהמליצו לערוך אבחון, אך מרגע זה הם יצאו מהתמונה והטיפול עובר ליועצי בית הספר. יועצי בית הספר, מקבלים את האבחון לידיהם ומתייחסים בדרך כלל רק לשורות ההתאמות שנמצאות בסופו. אף אחד אינו קורא את האבחון לצורך היכרות מעמיקה עם הנתונים שהוא מביא עמו.

מה מעיד האבחון ? מה הוא יכול לומר לנו על הילד/ה?

יכולת קריאת אבחון מאפשרת לנו להבין רבות על כישוריהם של הילדים ולא רק על קשייהם.  הם גם מעידים על הפער הקיים בילד : בינו לבינו
(להלן קישור למאמר שכתבתי על כך https://www.bettys.co.il/articles/the_gap/)

כישורי הילדים אותם ניתן להבין מהאבחון אינם באים לידי ביטוי דוקא, בשגרת היום יום בכיתה. לדוגמה: ילד/ה שקורא/ת משובש בגלל הפרעה ספציפית בקריאה (דיסלקציה) ויכול/ה בכל זאת להבין מהקשר את הטקסט ואפילו להסיק מסקנה- מאופיינ/ת ביכולת אנליטית גבוהה: האם זו יכולת שמורה או הורה יכולים להוקיר כאשר הילד לא קורא היטב בכיתה ה'?   ברב המקרים כל תשומת הלב תנתן למעשה הקריאה עצמו ולא למה שנראה בין השורות.

כאשר אני פוגשת הורים לצורך מתן התאמות טכנולוגיות בלמידה, אני מבקשת בראש וראשונה לקבל ולקרא את האבחון כדי להסביר ולפרש עבורם את השפה המורכבת והמספרים הרבים הכתובים בו. חשוב לי לפרש עבורם מה אומר האבחון על הכישורים של הילד/ה,  בצד הקשיים המוזכרים בו. מתוך היכולות אני בונה את ההתאמות הטכנולוגיות (אפליקציות ועוד) שמאפשרות עקיפת קשיים ודרכי אימון.

לסיכום אענה על השאלה הראשונה:

האם יש צורך לערוך אבחון לילד/ה?

כדי לענות על שאלה זו אני מפנה אתכם ההורים לאנשי המקצוע שמפנים אתכם לאבחון: תשאלו אותם את השאלות הבאות:

אם אעשה אבחון לילד מה יקרה רגע אחרי שהאבחון בידינו (ההורים).

  1. לאיזה אבחון הם שולחים אתכם ומדוע?
  2. מה יבדוק האבחון המדובר?
  3. מה הערך שבעריכת האבחון?
  4. האם משהו יסביר לנו מה כתוב בו?
  5. האם משהו יסביר לנו כיצד אנשי המקצוע מתכוונים להיעזר באבחון הקיים?
  6. האם מדובר רק על התאמות במבחנים או אולי גם על סיוע בהתאמות בלמידה במהלך השבוע (קבלת סיוע של מורת שילוב)?

באם קבלתם תשובות מספקות על השאלות, רצוי וחשוב שתלכו לערוך אבחון.

חלק ב': מה ההבדל בין אבחון קשב לבין אבחון דידקטי
(או פסיכו-דידקטי)

חלק ג':  מהו אבחון קשב?