מה נשתנה הלילה הזה ?

שגם ילדים עם לקות בקריאה (דיסלקציה) ובקשב יהנו בארוחת הסדר

"בליל הסדר חיכיתי בפחד גדול: מתי יגיע תורי לקרוא את ההגדה?"
ציטוט של יניב (סטודנט עם דיסלקציה)

ציטוט נוסף של סטודנטית :
"בכיתה ה' ביסודי אמא שלי נתנה לי משימה לקרוא חלק קטן מההגדה של פסח, בשביל לעודד אותי לקורא ליד אנשים ולא לפחד, לצבור ביטחון. חודש שלם התכוננתי, אמא שלי ישבה לידי במיטה כל ערב ועבדנו בייחד על הקטע הקצר, היא עודדה אותי ונתנה לי ביטחון כמו שעשתה לאורך כל הדרך. בערב החג לאחר שקראתי את הקטע שהתכוננתי אליו כל כך איתה, היא לקחה אותי לחדרי והביאה לי מתנה קטנה אמרה לי כמה היא גאה בי שהתגברתי על הפחד לקורא ליד כולם. אני זוכרת שבאותו יום הבטחתי לעצמי שאמשיך להילחם, אם אמא שלי נלחמת עבורי גם אני יכולה להילחם בשבילי"

מועד ארוחת ליל הסדר מתקרב ולכן זה זמן נכון לעצור לכמה דקות, לקרא את הפוסט המצורף ולחשוב איך תוכלו לשתף באופן מקסימלי את הילדים בארוחת החג כך שירגישו שותפים מלאים, עם שימת דגש על ילדים עם דיסלקציה ועם הפרעת קשב.

פסח2

איירה: ד"ר שרה רוטקופ הרמתי

מה קורה כאשר ילד עם דיסלקציה מתבקש לקרא את ההגדה? ילדים עם דיסלקציה מתקשים לקרא באופן רהוט, מדויק, שוטף ומהיר וגם אם יקראו, בסופו של דבר לא יבינו הרבה את אשר קראו ( רב משאבי הקשב וזיכרון העבודה יופנו למאמץ של הקריאה והפיענוח ולכן לא נותרים משאבים להבנה).
חשבו מה עובר בראשו על ילד עם דיסלקציה אשר יושב בליל הסדר ומחכה בחרדה גדולה שתורו יגיע לקרא קטע מההגדה!

כיצד לשתף ילד עם דיסלקציה בקריאת ההגדה?
יש מספר אפשרויות לשתף ילדים עם דיסלקציה בקריאת ההגדה. המוח היא ישות מפצה ולכן רבים מהילדים עם דיסלקסיה ניחנו ביכולות גבוהות במיוחד: יתכן שבתחום המוסיקה, בתחום החזותי-מרחבי, בתחום התקשורת הבינאישית, תחום ההפקה והמשחק (קראו על סטיבן ספילברג) ועוד (יש חשיבות עליונה, בכלל והפרעות בקשב ובלמידה בפרט, לאתר את היכולות הגבוהות שלהם, להעצים ולפתח אותם).
לקראת ליל הסדר ניתן לשבת עם הילד/ה לתאר לו כיצד מתנהלת ארוחת החג ולהציע לו מגוון של אפשרויות –על סמך יכולותיהם האישיות, להשתלב בארוחה.

האפשרויות הן רבות להלן מספר הצעות:

  • עיצוב השולחן בשילוב קטעים מההגדה: איורים של פלייסמט/מצעית אישית, לעיצוב השולחן כאשר לכל אחד מהסועדים יש קטע אישי שלו של ההגדה. כך גם הקטע של הילד יהיה אישי שלו. הוא יוכל מראש לבחור את הקטע המועדף עליו ולהתאמן עליו מראש.
  • שימוש בתכנת הקראה לקריאת ההגדה . לשם כך רצוי להשתמש בהגדה מנוקדת
  • איור ההגדה: הורדה של הגדה שניתן לאיור, מהרשת ולצלם אותה לכולם הגדה לאיור. הילדה/ המאיירת עצמה תוכל לבחור לעצמה את קטע הקריאה, מראש, להתאמן עליו ולקרא אותו.
  • בחירת שיר (אפשר עם ליווי של מוסיקת קריוקי): לבחור את אחד (או יותר) מהשירים של ההגדה ולהכין קטע שירה מראש.
  • בחירת מונולוג או דיאלוג מההגדה והמחזתו: יש אפשרות לבחור דיאלוג מההגדה ולהמחיז אותו לבד או עם אחד המשתתפים (כמובן עם הכנה מראש).
  • הקלטת הקטע מראש: יש אפשרות להקליט את הקטע הנקרא מראש עם הילד ולאפשר לו מעין גיבוי, במקרה ויבקש להשמיע את ההקלטה בזמן הארוחה (יש לציין שזו הבחירה הכי פחות חביבה עלי, אולם יתכן ויש ילדים שירגיע אותם לדעת שקיימת הקלטה ברקע).
פסח 3

איירה: ד"ר שרה רוטקופ הרמתי

הפרעת קשב: כיצד ניתן לאפשר לילד עם הפרעת קשב לשבת לאורך ארוחת החג ולהיות שותף מלא ?

אחד המאפיינים של הפרעת קשב יכולה להיות תנועתיות ואימפולסיביות. תכונה זו אינה מאפשרת לילדים אלו לשבת בארוחות המתמשכות לאורך זמן. בארוחת ליל החג ניתן לאפשר לילדים להיות שותפים להכנות של הארוחה.

כל ההצעות שרשומות לעיל בתחום הדיסלקסיה תקפות גם לילדים עם הפרעת קשב, אולם במקרה זה, יש צורך להוסיף עוד אלמנט שיאפשר גם התמדה וישיבה לאורך זמן קיום הארוחה.

להלן רעיונות שיאפשרו לילד עם הפרעת קשב לשבת לאורך ארוחת החג:

  • סדרן הקראות: לתת לו להיות אחראי על הסדר של הקראת ההגדה על ידי הסועדים. ניתן להוריד את ההגדה מהרשת (ראו קישור בסעיף ב' לעיל) ולרשום ליד כל קטע את שם המקריא. במהלך הארוחה הילד ישמש כ"סדרן" ויורה לכל אחד מתי תורו לקרא ואיזה קטע. זאת אפשרות נפלאה לשמור על העירנות והעניין שלו (ניתן ללחוץ על הקישור כדי לקרא מדוע ילדים עם הפרעת קשב זקוקים לעניין).
  • המחזה: להכין מספר קטעי המחזה (מונולוג/דיאלוג)-ניתן כמובן עם ילדים נוספים וכך כל הארוחה תקבל צבע , הומור ועניין לכולם.

כיצד ניתן לבקש מילד אימפולסיבי שיחכה עד סוף ההקראה של ההגדה כדי לחפש את האפיקומן?

בחלק מהבתים קיים המנהג להחביא את האפיקומן לקראת סוף קריאת ההגדה, אולם הילדים מתבקשים לחפש אותו רק בסיום ההקראה. מרגע שהוחבאה המצה, ילדים רבים מוסחים ומוטרדים –מי מהם ימצא את המצה ראשון.

אולם אם מחליטים ליישם את המנהג יש מספר אפשרויות לערוך אותו כך שכולם יהנו. להלן שתיים מהן:

  1. אפשר להחביא בבית מספר חצאי מצות (כמספר הילדים) וכך כל ילד ימצא את המצה שלו. לצורך שיתוף הפעולה של הילדים (ולמניעת תחרות) אפשר לומר שרק שכל המצות יוחזרו לשולחן כל הילדים יקבלו הפתעה (עם הכנה מראש של ההפתעה לילדים).
  2. ניתן להפוך את את המנהג כך שהילדים מחביאים את האפיקומן והמבוגרים מחפשים בסוף קריאת ההגדה. הילדים יכולים להכין מראש לכל מבוגר "הפתעה".

חג שמח