אפליקציות להקראה לאנשים עם הפרעה ספציפית בקריאה (דיסלקסיה)

אנשים עם הפרעה ספציפית בקריאה יתקשו בקריאת טקסטים אך ברב המקרים הם יבינו היטב את הטקסטים המוקראים להם ויפיקו הנאה מתוך הקריאה. המודעות בשנים האחרונות לכך שהאינטליגנציה של אנשים עם לקויות למידה הנה תקינה (ולעיתים אף מעל הממוצע), בצד ההאצה בפיתוח אפליקציות  גרמה לעושר יחסי של אפליקציות המאפשרות הקראה והשמעה של טקסטים וספרים.

במאמר זה אציג את מגוון האפשרויות הקיימות היום להקראה עבור ילדים/מתבגרים ומבוגרים עם דיסלקסיה. ההתייחסות תהיה לאפליקציות בעברית בלבד. העושר של אפליקציות באנגלית מאפשר למצא אותם בקלות בכל חנות אפליקציות תחת מילות החיפוש text to speech (TTS).

מהי הפרעה ספציפית בקריאה (דיסלקסיה)?

הפרעה ספציפית בקריאה באה לידי ביטוי אצל ילדים/ מתבגרים / מבוגרים, בקשיים בדיוק הקריאה, איטיות בקריאה[1] [2] ומתוך כך בשטף קריאה ולכן יתקשו בהבנת הטקסט שקראו. אמנם רב האנשים עם הפרעה ספציפית בקריאה יקראו באופן לא מדויק, אולם קיימים גם קוראים המאופיינים בקריאה מדויקת (הקראה מדויקת של המילים)אך עדין קריאתם תהיה לא תקינה ותתבטא באיטיות, עיבוד איטי של הנקרא וגם קשיים בהבנת הטקסט [3]. כמו בכל לקות למידה יש פרופילים רבים וכל אחד יכול להיות מאופיין בלקות למידה נוספת (קומורבידיות), כגון קומובידיות עם לקות בחישובים (דיסקלקוליה) ו/או בקומורבידיות עם הפרעת קשב.

אפליקציות להקראה בעברית Text to Speech

כשאני מדגימה לאנשים עם יכולת קריאה, את אפליקציות ההקראה בעברית, הם מציינים לעיתים קרובות שקול ההקראה אינו ידידותי עבורם. ואכן , אנשים קוראים לא יכולים לראות את הערך העצום באפליקציות אלו ומן הסתם לא ישתמשו בהם. לעומת זאת אנשים שאינם קוראים, יתרגלו יחסית במהירות לאינטונציית ההקראה. מי מאתנו שמכיר את הקול של "סיון" באפליקציית וייז למד להתרגל לקולה ואפילו יש הטוענים שקולה נעים… זה הקול שישמע בתוכנות ההקראה בעברית.

כלל אפליקציות ההקראה  בעברית מאפשרות לקרא כל טקסט (שאינו מסמך תמונה) . הדיוק בהקראה בעברית יהיה יחסית גבוה, אך יש עדין טעויות הקראה.

הקראה במערכות IOS ( אייפון ואייפד)- ללא תשלום

מערכת ה IOS  באייפון ובאייפד מאפשרת הקראה של כל טקסט (שאינו טקסט תמונה)

ראו קישור להסבר https://www.bettys.co.il/applications/text_to_speak/

הקראה במחשב- עם תשלום במנוי חדשי (24 ₪ -34 ₪ בחודש) או שנתי

הקראה במחשב ניתנת באמצעות תוכנת עלמה רידר. לצורך השימוש בתוכנה יש צורך במנוי חדשי (לאחר התנסות קצרה ללא תשלום). לתוכנה יתרון בכך שניתן להוריד כל קובץ לקובץ קול mp3   ולהקשיב לו במהלך צעידה בפארק או נסיעה ברכב. בנוסף, בתוכנה יש מקום להקלדת טקסטים, כך שבמהלך ההקלדה או לאחריה, התוכנה יכולה לקרא את מה שכתבתם, לצורך הגהה.

עלמהפדיה: הקראת מסמכים בויקיפדיה -ללא תשלום

הוספת תוסף הכרום עלמהפדיה , יאפשר לקרא מסמכים בתוך הויקפדיה. ניתן להוסיף את התוסף ללא תשלום.

הספריה המרכזית לעיוורים ובעלי לקויות קריאה

לפני כשנה הושק האתר המונגש של ספרית העיוורים ובעלי לקויות קריאה. באתר קיים מאגר רחב של ספרי לימוד, ספרי קריאה, מגזינים ועיתוני השבוע. רב החומר מונגש גם באמצעות הקראת הטקסטים. באם קיים אבחון המעיד על לקות בקריאה, יש אפשרות לשלוח אותו ולקבל אישור על מנוי ללא תשלום.

השמעת ספרים באודיו – אפליקציית iCast- מנוי חדשי

אפליקציית iCast אייקסט -ספרים קוליים

אפליקציית אייקסט מאפשרת השמעה קולית mp3  של ספרים מגוונים לכלל הגילאים. ההקראה נערכת ע"י אנשי מקצוע (הסופר/ת עצמו או שחקנ/ית) . ההקשבה לספרים מהנה מאוד, גם לאנשים המעוניינים לקרא בעת עשיית ספורט, נהיגה, נסיעה לחו"ל וכדומה.

ספר קול" – פרויקט ישראלי לספרי אודיו לתלמידי החינוך המיוחד

מטרת הפרויקט  Israel Audiobooks Project היא לעודד ולהמריץ את השימוש בספרי אודיו עבור תלמידים המתקשים לקרוא. עד לרגע כתיבת פוסט זה הוקלטו כבר חמישה ספרים. ילדים הזכאים להשתמש בהקראה יקבלו סיסמה לכניסה להקראה.

הקראת התנ"ך -ללא תשלום

הקראת התנ"ך ניתנת במחשב ע"י תוכנת מקראנט לילדים או אתר 929 למבוגרים. בשני המקרים מדובר בהקראה ברורה ותוספות חשובות לפירוש הפרקים.

 

המידע במאמר זה נכון לחודש דצמבר 2017 . בכל יום יתכנו שינויים ועדכונים. במידה ויש מידע נוסף שאינו מוזכר כאן אשמח לקבל תגובות.

[1] שרייבר, ב. (2010). תפקודי תכנון וביצוע למידה של סטודנטים עם לקויות למידה עם וללא הפרעת קשב, הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה. חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור בפילוסופיה". אוניברסיטת חיפה.

[2] Moll, K., Göbel, S. M., Gooch, D., Landerl, K., & Snowling, M. J. (2016). Cognitive risk factors for specific learning disorder: Processing speed, temporal processing, and working memory. Journal of learning disabilities49(3), 272-281.

[3] לרנר, מ (2013). מעבר לפונולוגיה מבוגרים לקויי קריאה המדייקים במטלות הבוחנות מודעות פונמית: שכיחות ומאפיינים. חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור בפילוסופיה". אוניברסיטת חיפה