מאמר קצר זה ידון בגורם לקשיים של ילדים ומבוגרים עם הפרעה בקשב ובלמידה, יתקשו להביע את עצמם בכתב. בהמשך מוצעות אפליקציות לעקיפת הקושי בהבעה בכתב ולעידוד והנאה בעריכת פעולות הדורשות זאת.

ילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב, ו/או עם לקות בכתיבה ו/או עם לקות בקריאה,  מתקשים בדרך-כלל להביע בכתב את המחשבות שלהם ולכן ימנעו מפעולות הדורשות כתיבה. אחד הגורמים המרכזיים לקושי האוביקטיבי הוא העומס הקיים על זיכרון העבודה , בעת שהם נדרשים לכתוב את אשר הם חושבים.
איך בא לידי ביטוי עומס על קיבולת זיכרון העבודה?

אצל אנשים עם הפרעה בקשב ובלמידה יש קושי לערוך שתי פעולות במקביל: גם לחשוב מה ברצונם לכתוב ובמקביל לכתוב את זה. האינפורמציה העוברת להם בראש "מתאדה "עד שהיא מגיע לכדי כתיבה. קושי זה הוא הסימפטום של  עומס הקיים על הקיבולת של זיכרון העבודה.

מה הגורם לעומס בקיבולת זיכרון העבודה?

אצל אנשים עם הפרעת קשב:  בעת הכתיבה הם "מוצפים" בגירויים סביבתיים ומחשבות רבות הגורמים לעומס על קבולת זיכרון העבודה.

אצל אנשים עם הפרעה ספציפית בכתיבה (דיסגרפיה על בסיס מוטורי), הקושי האוביקטיבי והמאמץ הנדרש מהם בפעולת הכתיבה, מפעיל עומס על קיבולת זיכרון העבודה

אצל אנשים עם הפרעה ספציפית בקריאה (דיסלקציה), שגיאות הכתיב הרבות המאפיינות את הכתיבה שלהם, גורמות להם לחשוב כיצד הם יכתבו ללא שגיאות ולכן קיבולת זיכרון העבודה אינה פנויה לבחון מה ברצונם לכתוב.

הדרך המומלצת להתמודד עם הקושי אצל ילדים, היא באמצעות טכנולוגיות סיוע: הקלטת התשובות והטמעת ההקלטה אצל אחת הדמויות הוירטואליות המתוארות כאן:

אפליקציות של אווטארים, כגון אפליקציית ווקי VOKI  ואפליקציות להטמעת הקלטה בדמויות אמיתיות כמו במקרה של YAKIT – מאפשרות להקליט את הרעיונות או התשובות לשאלות (בעת עריכת שיעורי הבית) , "להלביש" את ההקלטה על הדמות ולשמור את הדמות המדברת. במידה וזה מתאים, אפשר ורצוי לאחר שנוצרה הדמות, לבקש מהילד להקשיב להקלטה ולכתוב /להקליד את התשובה.

היתרונות של עקיפת הקושי:
א. פיתוח והעצמה: מאפשר ערוץ להתבטאות ולעידוד הבעה בע"פ
ב. בקרה: לאחר ההקלטה של התשובה, נוכל לבקש מהילד/ה להקשיב לה ולבדוק אם האם מעונינים לשפר את התשובה.
ג. עקיפת קושי אוביקטיבי: באמצעות אסטרטגיה המוצעת אנו מפתחים את זיכרון העבודהה  המילולי של הילד/ה, הוא מקשיב לעצמו, עורך בקרה ואחר כך גם כותב/ת.

זכרו: לילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב ו/או לקות למידה, קשה ברב המקרים לערוך שתי פעולות למידה במקביל, בעיקר אם הן דורשות כתיבה. לדוגמה: גם להקשיב וגם לכתוב; גם לחשוב על ניסוח תשובה, וגם לכתוב אותה; גם לחשב תרגיל וגם לרשום את הדרך לפתרון.