עקרונות הנגשת הלמידה המקוונת לתלמידים עם הפרעות בקשב ובלמידה

הלמידה המקוונת מזמנת אתגרים רבים. אחד האתגרים הבולטים הוא לסייע לתלמידים עם הפרעות בקשב ובלמידה להתמודד עם עומס המשימות, להתמודד עם קשיי הלמידה, כמו קריאה, כתיבה וחישובים ובעיקר להתארגן בעת שאין למורה שליטה על שגרת הלמידה. יש לקחת בחשבון שגם ההורים לעיתים מאופיינים עם קשיים בלמידה ולכן יתכן ולא יוכלו לסייע להם להשלים את הפער שיווצר בלמידה קבוצתית.  מתוך כך הדרך לנווט ולסייע לתלמידים עם הפרעה בקשב ובלמידה היא מצד אחד לשלב אותם בשיעורים הכיתתיים אך במקביל לפתוח ערוץ של מורה חונך אם באופן פרטני ואם בקבוצה קטנה.

מצורף מסמך של אגף לקויות למידה במשרד החינוך לו הייתי שותפה כשלקות למידה והפרעת קשב פוגשות את הלמידה המקוונת מרחוק

יישומי למידה מתקדמים במפגש קבוצתי

גישת העיצוב האוניברסלי של סביבת למידה (Universal Design for Learning – UDL)

העיקרון העומד ביסוד העיצוב האוניברסלי הוא one size fits all – מידה אחת מתאימה לכול CAST Organiztion)). הגישה אינה מתמקדת בתלמיד המתקשה, אלא בכיתה השלמה – הכוללת מאפיינים מגוונים של לומדים. הגישה דוגלת ביכולת המורה לאפשר לכל תלמיד להתבטא באמצעות כישוריו ויכולותיו ובמקביל, לעקוף את קשיי הלמידה שלו. שימוש בטכנולוגיות בחינוך ואמצעי טכנולוגיות סיוע (Assistive Technology) מאפשרים להפוך את הגישה מרעיון -לפרקטיקה נגישה הניתנת למימוש.

להלן דוגמה יישומיות לשימוש בגישת עיצוב אוניברסלי בהוראה מקוונת:

פלטפורמת  CLASS DOJO

אוכלוסיית יעד: כיתות  א'-ה' – או כיתות בחינוך המיוחד.

השימוש בפלטפורמת Class Dojo מאפשר מגוון אפשרויות לניהול כיתה מקוונת כולל מתן חיזוקים חיוביים על עבודה, העלאת משימות מגוונות כולל קבצי וידאו, קשר עם ההורים לשליחת הודעות ותקשורת, אפשרות ליצירת רשת חברתית כיתתית סגורה ומוגנת להחלפת רעיונות, העלאת תוצרים, שימוש בטיימר לצורך ארגון זמן הלמידה ועוד. האפליקציה מאירת עיניים ומאפשרת ניהול למידה מהנה.

 

 

 

לסרטון הסבר לכניסה לאפליקציה ניתן לצפות